Lancering paardenreddingsboot op Ameland.

 

Het terwaterlaten van de reddingsboot met behulp van paarden kent een lange geschiedenis op Ameland. Vele jaren was dit een gewoon tafereel als er redding gewenst was op zee.
Voorheen gingen acht paarden met boot en al door het dorpje Hollum richting het strand en de zee. Aan weerzijden van het onderstel liepen vier paarden om de boot te lanceren. De paarden werden vervolgens losgekoppeld van het onderstel, waarna zij terug liepen naar het strand. Vervolgens werd het onderstel uit het water getrokken. Waar voorheen de boot vertrok richting de hulpbehoevenden, vaart de reddingsboot tegenwoordig ‘slechts’ een rondje.
Het terwaterlaten van de reddingsboot ging al sinds november 1824 op deze manier. Eenmaal is het misgelopen, inmiddels alweer dertig jaar geleden. Veertien augustus 1979 is een inktzwarte dag in de geschiedenis van Ameland en in die van de KNRM. Die bewuste dag werd er een reddingsboot opgeroepen voor een in noodverkerend schip. Er stond die dag een stormachtige wind uit het zuidwesten en er was een sterke stroom. Na inspectie van de zeebodem werd het sein gegeven dat het veilig was om de reddingboot te lanceren. Echter, door een samenloop van omstandigheden ging het toch mis. Nadat de reddingboot al was gelanceerd kwam het onderstel in een diepe geul terecht en sleurde de, nog vastzittende, paarden mee. Het schip in nood werd gered en de bemanning van de reddingsboot had tot zij terugkeerden geen weet van het drama dat zich had voor gedaan. De eigenaren en de andere mensen op het strand konden niks anders doen dan met afgrijzen aanzien hoe de acht paarden voor hun ogen verdronken. De lichamen van de paarden spoelden later aan op het strand.

Het ongeluk werd wereldnieuws, waarna er al snel schande werd gesproken dat er paarden werden in gezet bij de KNRM. Na evaluatie van het ongeluk besloot de KNMR, ook mede op aandringen van de inwoners van Ameland, om met paarden te blijven werken. Nieuwe paarden werden opgeleid en ingezet.
Het ongeluk zat diep bij de Amelanders. De planning was dat de lichamen van de paarden door een destructiebedrijf naar het vasteland gebracht zouden worden om daar verwerkt te worden. De eigenaren van de overleden paarden staken hier een stokje voor. Zo blokkeerden zij onder andere de weg. Want, zo redeneren zij, de paarden hadden altijd voor hen klaargestaan en een dergelijke einde verdienden zij niet. Via een spoedoverleg is toen besloten dat de paarden op het eiland begraven werden. Met een prachtig monument zijn de paarden in de duinen begraven zoals ze altijd naast de boot liepen, vier aan vier.


Ingehaald door de technologie, gebeurt het reddingswezen tegenwoordig met een boot van de KNRM die of al te water ligt of met tractoren gelanceerd worden. Het werk van de Amelander paardenreddingsboot is nu enkel nog maar via demonstraties te aanschouwen.

Het is een geweldig spektakel en als je van plan bent om Ameland te bezoeken, combineer je bezoek dan met de lancering van de reddingsboot "Abraham Fock".

.

Drie ton met 8 PK



Voordat we het strand opgingen hebben we een bezoek gebracht aan Maritiem museum "Abraham Fock" in Holum. In het museum is oa. te zien hoe de lancering van de reddingsboot in zijn werk gaat en dat was handig. We wisten dus wat er ging gebeuren en zo vonden we op het strand de juiste plek om het spektakel van dichtbij te kunnen waarnemen. Ook is het aan te raden in het getijdenboek te kijken wanneer het hoogwater is, anders kan het zomaar gebeuren dat je nog voor de lancering in het water staat. de oude remedie helpt, schoenen uit en de broekspijpen oprollen.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Scheepsdetails:
Naam: Anna Margaretha
Scheepstype: SAR
Lengte x Breedte: 19 m X 6 m
Geregistreerde Snelheid (Max / Gem): 33.9 / 26.6 knots
Vlag: Netherlands [NL] 
Roepnaam: PIAA

>>Op weg naar het wad en de Robbenplaat<<